
Astro admits censoring BBC report on Bersih 3.0 

11:11AM May 2, 2012 

 

Satellite TV network Astro has admitted to censoring the BBC news report on the Bersih 3.0 

rally it aired last Saturday "to comply with the national content regulations". 

 

In a statement to Sarawak Report, the whistleblower website that exposed the censorship, 

Astro senior vice-president of broadcast operations Rohaizad Mohamed said the private paid 

TV station has the right to edit the international channels it airs. 

 

"As a licensed broadcaster, Astro is 

required to comply with the national 

content regulations. 

 

"When it comes to international content 

providers, Astro reserves the right to edit 

their channels for the purposes of 

complying with the content regulations," 

he said. 

 

However, Rohaizad did not explain what 

these local content regulations were. 

 

Astro disappointed with BBC 

 

BBC had, in a statement issued after being 

alerted by Sarawak Report on the censorship, 

said it was making "urgent enquiries" made 

into the matter in order to "establish the facts". 

 

"During the week of World Press Freedom Day, 

it would be deplorable if access to independent 

and impartial news was being prevented in any 

way. 

 

"We would strongly condemn any blocking of 

the trusted news that we broadcast around the 

world, including via distribution partners," the British broadcaster saidin a statement. 
 

 

Obviously this statement did not go down well with Astro. 

 

"We are surprised and somewhat disappointed that our long-standing partner, the BBC, 

when, issuing its statement, did not take cognisance of the duty of Astro to comply with 

local content regulations," Rohaizad said. 

 

Sarawak Report had last Sunday highlighted a video uploaded onYouTube, comparing the 

original BBC broadcast and the censored version aired by Astro. 

 

According to the website, 30 seconds of the original report had been removed from the 

http://www.malaysiakini.com/news/196595


censored version on Astro, after the removal of three separate sequences, one which 

showed a policeman on a motorcycle apparently firing at demonstrators. 

 

The two other sequences that were removed 

were on interviews with demonstrators, 

explaining why they felt they had to take to the 

streets to defend the right to free and fair 

elections. 

 

The report was included in BBC World, one of 

the channels available on Astro. BBC reporter 

Emily Buchanan produced the two-minute 

report on the Bersih rally, according to the 

website. 

 

What are national content regulations? 

 

Sarawak Report said the removal of these 

scenes could be judged to have introduced 

a bias away from the more even-handed 

and objective approach of the original 

report, in an attempt to show the police 

and the government in a better light. 

 

"In fact, Astro is prepared to go further. It 

not only censored the BBC report, but it 

did so without informing its Malaysian 

audience. Malaysian viewers were misled 

into thinking that the doctored report was 

the genuine voice of the BBC!" 

 

The website said it would seek clarification from Astro on the details of the censorship and 

also request a copy of the national content regulations. 

 

"We ask whether such arbitrary tampering and doctoring is 

seriously what has been laid down by the BN government when it 

comes to national content regulations? 

 

"If so, who makes these decisions and on what grounds are the 

public being deliberately misled in this way at short notice at the 

whim?" asked the website. 

 

BBC and Al Jazeera urged to act 

 

In addition, Sarawak Report also claimed that another Bersih 3.0 

report broadcasted on Astro by international broadcaster Al 

Jazeerawas also tampered with. 

 

"We also now have information that Al Jazeera's reporting was 

likewise restricted on the Bersih coverage. This means that the 

role of Astro is to draw the wool over the Malaysian people's eyes, not only about events in 

their own country but over what is being seen about their own country by the rest of the 

world!" 



 

The website urged both BBC and Al Jazeera to take further action in order to safeguard their 

reputation. 

 

"How these programme makers respond will define their trustworthiness as news 

organisations and reveal to the world what comes first, money or the truth? 

 

"If the BBC is prepared to allow its news to be censored for the convenience of authoritarian 

regimes, then its value as Britain's bastion of freedom and objectivity would surely become 

questionable, as would its continued funding by the British taxpayers!" 

 

Astro is the only satellite channel licensed by the federal government and is owned by 

tycoon Ananda Krishnan, who is said to have close links with Umno. 

 

Sarawak Report was founded by investigative journalist Clare Rewcastle-Brown, a sister-in-
law of former British prime minister Gordon Brown. 

  


